Vladimír Židlický: Retrospektiva

  • 25. února 2015,
  • 15:59

Novou výstavu s názvem „Vladimír Židlický: Retrospektiva“ pořádá Galerie hl. m. Prahy v Domě fotografie.

Reklama

Výstava obrací pozornost k historickým technikám fotografie a navštívit ji můžete mimo pondělí denně od 10 do 18 hodin. Retrospektivu budete moci shlédnout až do 26. dubna.

Výrazný představitel evropského umění, Vladimír Židlický, experimentuje s dědictvím klasických uměleckých disciplín. Neobyčejná pozornost vypracování pozitivů, ať už formátů komorních anebo monumentálních, je zúročením dědictví piktoriální tradice fotografie. Autor vychází z historicky ověřeného zušlechťování tonality, aby zároveň využíval nátisků a prosvítání rozličných struktur a sahal k završování artefaktů dílčí destrukcí obrazové formy. Figurální kompozice s motivy obnažení umocňuje nevypočitatelnými efekty zásahů do matric, zvláště rytím do emulze negativů či přímo odstraňováním jejich částí. V kreativní komunikaci s náměty pokračuje malířskými vstupy do silového pole pozitivu.

Vedle apokalyptických vidin, zachycovaných od 70. let, se v tvorbě objevuje proud fotografií rozechvívaných dynamikou světelného podání. Mnohdy jde o uhrančivě suverénní kresby, uskutečňované v zorném úhlu kamery během delšího, nicméně jednorázového průběhu expozice. Na pozadí digitálních možností 21. století se Židlický obrací ke klasickým ferrotypiím, tedy k pradávné technice, jež se v českých zemích těšila rozmachu naposledy v závěru předminulého století.

Autor po dlouhých desetiletích rozvinul rozmanité metody úniků z popisnosti, obvyklé v žánrech aktu i krajinářství. Aniž by se vzdával ozvěn svých abstrahujících malířských východisek, těží od 70. let rovněž z naturalističnosti média fotografie. Jím signovaná díla se pak prosazují vlastnostmi provedení, stejně jako naléhavostí námětu. Proto Židlického práce nepřepadávají do dekorativních poloh a pozorovatele spíše zneklidňují.

Vladimír Židlický je absolventem katedry fotografie FAMU. Dědictví českého imaginativního umění rozvíjí od 60. let. Začínal jako abstraktní malíř a své fotografické figurální vize nadále staví na základech klasických výtvarných disciplín. Experimenty s kresbou světlem v poli záběru, s narušováním emulze negativu a s tónováním vzdalují exponáty popisnosti běžné v žánru aktu.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat


Dnešní premiéry

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu