Kadrnožka vystavuje v Galerii Smečky
- 25. října 2016,
- 17:06
Výstava v Čechách poměrně méně známého malíře Dimitrije Kadrnožky začala v pražské galerii Ve Smečkách. Společnost Pražská plynárenská tohoto malíře prezentuje jako dlouholetého mistra osobitého vidění světa a barevných kompozic, kterého v jeho tvorbě vždy vzrušoval konflikt tvarů a barev. Kadrnožka téměř deset let působil jako učitel a děkan na kubánské akademii výtvarných umění a snad právě proto je více znám ve světě Latinské Ameriky.
Barvy radosti a melancholie, to je název výstavy Dimitrije Kadrnožky, která byla zahájena v pražské Galerii Smečky. Mistr tu prezentuje své celoživotní dílo, a to včetně svého kubánského období, a tak tu jsou k vidění nejenom hravé barevné trylky, ale i velkoformátové barevné symfonie.
„Chodím do ateliéru denně, člověk se chce vyjadřovat stále dál a dál, ale aby to bylo adekvátní tomu, co si myslíte. Já jsem nikdy nic nevymýšlel, nespekuloval jsem, já jsem byl vždycky takový, jak mi zobák narostl,“ řekl malíř Dimitrij Kadrnožka.
Malíř Dimitrij Kadrnožka, od roku 1951 vystavuje v Čechách, i v zahraničí. Je zastoupen v soukromých sbírkách po celém světě. Mezi lety 1967-75 působil na Kubě, na Escuela Nacional de Arte v Havaně, tedy na výtvarné akademii, kterou zásadně reformoval, a působil na ní v pozici děkana.
„Hodnotím to velice pozitivně, protože Dimitrijovo dílo je velice zajímavé, on je v podstatě po celou svojí tvorbu originál, který se nikdy nikde neinspiroval, on neustále hledá, a já si myslím že nalezl, například ve svém kubánském období, ke kterému se v nějaké podobě neustále vrací,“ řekl Adam Hnojil, kurátor výstavy.
V povědomí Kubánců je Kadrnožka uznávanou osobností, a jako takový, je především v latinskoamerických zemích vysoko ceněn. Řada jeho žáků se stala ikonami světového umění.
„My to vnímáme jako čest. On moc nevystavuje, moc se neprezentuje, a já si myslím, že v současné době je jedním z těch nejlepších umělců, kteří se na poli grafiky, a vůbec na poli malířského umění v České republice vyskytuje,“ řekl předseda představenstva Pražské plynárenské, Pavel Janeček.
Mistrova tvorba se pohybuje na hranici znaku a exprese, je pro ni typická stylová uvolněnost a hravost. Kadrnožkův dialog barev evokuje modernistické přístupy, v tom nejlepším slova smyslu.